Kościerzyna – niespełna 24-tysięczne miasteczko na Kaszubach otoczone przez trzy malownicze jeziora. Najczęściej właśnie w takich niepozornych miejscach rodzą się wielkie talenty. Czy ktoś kiedykolwiek usłyszałby o Żelazowej Woli, gdyby nie fakt, że urodził się w niej Fryderyk Chopin?
Muzyczny, twórczy ferment na pewno przyda się każdemu, nie tylko uczniom, ale i nam, pedagogom. Swobodny kontakt pomiędzy mistrzem i dzieckiem powoduje rozwój.
Dlatego między innymi właśnie w Kościerzynie, dzięki współpracy Fundacji PZU z Fundacją Opera, odbyły się magiczne warsztaty. Za fortepianem – maestro Waldemar Malicki. Ramię w ramię z nim – uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Kościerzynie. Trąbka, klarnet, ksylofon… żaden instrument nie stanowił dla mistrza przeszkody, by w charakterystyczny dla siebie, żartobliwy sposób pokazać młodym adeptom inne spojrzenie na muzykę.
Takie warsztaty to jest fajna sprawa dla nas, uczniów, możemy się trochę wyluzować, a nie tak jak w szkole.
- Ten projekt, czyli zderzenie dojrzałego muzyka, trochę rozrabiaki, z dziećmi, zastępuje pewne mechanizmy, które na co dzień są niemożliwe do zrealizowania. Szkoła ma swój program, ma plan nauczania, no i jaki mechanizm mógłby spowodować, żeby nagle ktoś z tego „wyczynowego” świata muzycznego pograł sobie z dziećmi, takimi np. 7-letnimi. Tak że myślę, że pomysł Fundacji PZU jest szalony i te dzieci poczują po tym spotkaniu, że niektórzy mogą uprawiać muzykę wyczynowo – tak jak sport uprawia się wyczynowo, a niektórzy będą chcieli po prostu mieć z tego przyjemność: albo być wspaniałymi melomanami albo lepszymi ludźmi – tym lepiej – mówił maestro Malicki po zakończonych warsztatach.
Podoba mi się sposób, w jaki maestro podchodzi do muzyki.
W ramach projektu „Wspólne muzykowanie z Waldemarem Malickim” na indywidualnych warsztatach z mistrzem spotkały się dzieci z 10 szkół muzycznych w kraju:
- edycja 2013: Biłgoraj, Łomża, Słupca, Iława, Kościerzyna;
- edycja 2014: Skierniewice, Pabianice, Kutno, Sanok, Siedlce.
Każde ze spotkań zakończył koncert dla lokalnej społeczności.