Wielokrotnie na blogu opisywaliśmy projekty realizowane przez naszych pracowników w ramach programu Fundacji PZU „Wolontariat to radość działania”. Dzięki badaniom przeprowadzonym przez fundację wiemy, co dzięki temu zyskują zaangażowane osoby.
Dobry program aktywujący
Fundacja PZU promuje ideę wolontariatu w firmie od 2012 roku. Spośród wielu zrealizowanych przez ten czas inicjatyw najpopularniejszą jest program „Wolontariat to radość działania”. Dwa razy w roku Fundacja ogłasza konkurs dla pracowników na projekty wolontariackie. Każdy, jeśli ma ciekawy pomysł, w który chce się zaangażować, może go zgłosić, a najlepsze inicjatywy otrzymują od Fundacji środki na realizację.
Projekty zgłaszane do konkursu muszą spełniać kilka warunków. Najważniejszym jest chęć zaangażowania się pracowników do czynnej, dobrowolnej i nieodpłatnej pomocy wolontariackiej. Beneficjentami działań powinni być podopieczni organizacji pozarządowych i instytucji publicznych, szczególnie świetlic, klubów osiedlowych i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Projekt powinien być odpowiedzią na problemy społeczne zidentyfikowane w społeczności lokalnej – np. odnowienie pomieszczeń w Domu Dziecka, czy organizacja zajęć sportowych dla dzieci.
Korzyści dla pracowników
Jak się okazało, z przeprowadzonych przez Fundację badań wynika, że udział w wolontariacie pracowniczym daje nie tylko satysfakcję i poczucie zadowolenia z pomocy innym, ale też realnie wpływa na rozwój kompetencji zawodowych i pozytywnego postrzegania pracodawcy.
Wśród ankietowanych pracowników aż 80% uważa, że wolontariat pracowniczy wpływa na postrzeganie pracodawcy. Dla 52% konkurs był pierwszym aktywnym zetknięciem się z wolontariatem. Wolontariusze szczególnie doceniają to, że poprzez konkurs grantowy mogą:
- czerpać zadowolenie z pomagania potrzebującym (88%),
- mają możliwość poznawania swoich kolegów z pracy w innych sytuacjach (52%),
- możliwość samorealizacji, odkrycia nowych zainteresowań i pasji (46%).
Zdaniem ankietowanych pracowników wolontariat rozwinął w nich wiele umiejętności i kompetencji przydatnych w codziennej pracy: współpraca w zespole, komunikowanie się, rozwiazywanie problemów i konfliktów, umiejętności twórcze, umiejętności podejmowania decyzji, zarządzanie projektem, umiejętność negocjacji, umiejętności analityczne i przywódcze.
80% ankietowanych pracowników uważa, że wolontariat pracowniczy ma wpływ na postrzeganie Grupy PZU jako firmy odpowiedzialnej społecznie.
Korzyści dla firmy
Dzięki tego typu zaangażowaniu pracowników zyskuje również firma. Mocne strony, które wyniknęły z badania, to:
- Profesjonalni i bardziej kompetentni pracownicy dzięki rozwinięciu nowych umiejętności.
- Silniejsza identyfikacja pracowników z Grupą PZU, poprzez docenianie zaangażowania społecznego pracodawcy.
- Dotarcie do nowych grup klientów. Poprzez projekty wolontariusze docierają do dużej liczby osób.
- Zaangażowanie w rozwój lokalnej społeczności - często Grupa PZU jest jedyną firmą, która angażuje się lokalnie i jest dobrze kojarzona.
- Budowanie zaufania - wolontariat jako dobrowolna i bezinteresowna pomoc pomaga budować zaufanie do pracowników PZU i firmy.
Zachęcamy do lektury tekstów opisujących zrealizowane projekty wolontariackie. Znajdziecie je na blogu w sekcji wolontariat.