

ONKOfundusz działa już od grudnia i coraz więcej osób korzysta z możliwości założenia zbiórki w celu zebrania funduszy na nierefundowane leczenie, badania molekularne lub rehabilitacje pooperacyjne.
Co należy zrobić, aby móc uruchomić zbiórkę na ONKOfunduszu?
Przede wszystkim należy zarejestrować się na portalu ONKOfundusz. W celu weryfikacji statusu Podopiecznego i nadania uprawnień do zakładania zbiórek pacjenci musza przesłać nam drogą mailową krótki opis historii choroby ze wskazaniem potrzeby zbiórki środków poprzez portal, skan ostatniej posiadanej dokumentacji medycznej potwierdzającej diagnozę i stan choroby oraz podać swoje dane kontaktowe. Po weryfikacji przekazujemy pacjentowi umowę Podopiecznego wraz z załącznikami do podpisu. Po zakończeniu formalności uruchamiany zostaje mechanizm tworzenia zbiórek.
Czy przesyłając dokumentację medyczną możemy być pewni, że jest bezpieczna? Co się z nią dzieje po rejestracji?
Dokumentacja medyczna jest konieczna do potwierdzenia choroby. Zależy nam, aby osoby rejestrujące się w portalu i tworzące zbiórki były tymi, które realnie potrzebują wsparcia. Dokumentacja jest przekazywana dobrowolnie i jedynie do wglądu, po weryfikacji zostaje usunięta i trwale zniszczona. Nie drukujemy jej i nie archiwizujemy w żaden sposób. Gwarancją bezpieczeństwa dla Pacjenta są odpowiednie zapisy w umowie oraz w Regulaminie dostępnym na stronie.
Jakie opłaty są pobierane przez Portal od Podopiecznych?
Rejestracja oraz korzystanie z usług świadczonych w ramach Portalu jest bezpłatna. Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych nie pobiera również żadnych opłat i prowizji na rzecz organizacji. W związku z koniecznością pokrycia opłat i prowizji narzucanych PKPO przez Serwis Pośrednictwa Finansowego, wypłacane Podopiecznym środki pomniejszane są o koszty powstałe w związku z organizacją zbiórki oraz przechowywaniem i wypłacaniem darowizny, stawka prowizji wynosi 1%.
Podopiecznym portalu może być osoba mieszkająca poza Polską, ale posiadająca nasze obywatelstwo?
Zarówno Obywatel Polski korzystający ze świadczeń za granicą czy obcokrajowiec (przebywający na stałe w Polsce) i podejmujący leczenie w Polsce mogą korzystać ze wsparcia portalu.
Jak długo można prowadzić zbiórkę na ONKOfunduszu?
Zbiórki prowadzone na portalu nie mają ograniczeń czasowych. Kończą się w momencie osiągnięcia celu lub w ramach czasowych ustalonych podczas tworzenia zbiórki przez Podopiecznego. Należy jednak pamiętać, że podanie danego leku czy zakup świadczenia jest ściśle określone w czasie. Ustawianie zbiórki na np. na dwa lata nie ma sensu. W razie potrzeby uzgadniamy z Podopiecznym realne ramy czasowe zbiórek.
Co się dzieje, kiedy zbiórka się kończy, a podopieczny zebrał tylko cześć funduszy?
Warunkiem wypłaty środków jest przedstawienie przez Podopiecznego dowodów pokrycia wydatków, które mogą zostać zrefundowane. Jeśli cel nie został osiągnięty, refundujemy wydatki do wysokości środków zebranych podczas zbiórki.
Co się dzieje z funduszami w zebranymi na ONKOfunduszu, kiedy Podopieczny przegrywa walkę z rakiem?
Ponieważ wypłaty środków dokonywane są na zasadzie refundacji, jesteśmy w stanie wypłacić rodzinie część środków, które mogą być rozliczone na podstawie już poniesionych kosztów. Pozostała część wpłat trafia na tzw. Fundusz Pomocniczy, którego celem jest zbiórka środków na cele związane z utrzymaniem portalu, a także na promocję zbiórek Podopiecznych oraz upowszechnienia informacji o portalu.
Darczyńcą może zostać każdy chcący wesprzeć pacjentów onkologicznych. Co należy zrobić, aby móc wspierać chorych?
Darczyńca może przekazać dowolną kwotę pieniężną na rzecz zorganizowanej przez Podopiecznego zbiórki bądź wspomóc globalny Fundusz Pomocniczy. Każdy może zarejestrować się w portalu jako Darczyńca i bez żadnych dodatkowych formalności można wspierać określone cele.
Czy Darczyńca ponosi koszty związane z przekazywaną kwotą?
Osoba wpierająca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z rejestracją w portalu i przekazaniem darowizny.
Beata Ambroziewicz, Dyrektor Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych