Losy konkursu prac młodych naukowców (EUCYS) i ich laureatów relacjonujemy na naszym blogu od lat. To prawdziwa „wylęgarnia” młodych ludzi, dla których wiek nie jest barierą do tego, by przełamywać schematy, myśleć innowacyjnie i zmieniać świat.
Przykładem może być praca tegorocznego laureata wyróżnionego nagrodą specjalną Fundacji PZU – Macieja Mańki. Licealista z Chorzowa zaprezentował urządzenie do produkcji płuca-na-chipie. Technologia, nad którą pracuje pod okiem profesorów z Uniwersytetu Jagiellońskiego, ma pomagać w tworzeniu sztucznych organów oraz umożliwić dokładne zbadanie działania szkodliwego wpływu najmniejszych nawet bakterii i wirusów na ludzki organizm. O ile podobne urządzenie stworzyli już naukowcy w Harvardzie, to praca Mańki daje nadzieję na upowszechnienie się go na świecie. Licealista znalazł technologię wytwarzania go w sposób o wiele tańszy i niewymagający bardzo wyrafinowanego sprzętu, niedostępnego dla większości uniwersytetów i laboratoriów medycznych.
Dzięki zwycięstwu w polskiej edycji 28. Konkursu Prac Młodych Naukowców UE, Maciej Mańka wraz z Jadwigą Czyżewską i Igorem Kaczmarczykiem będą reprezentować Polskę na międzynarodowych finałach EUCYS2016. To prestiżowy i bardzo trudny konkurs organizowany przez Komisję Europejską dla uczniów szkół średnich. Polską edycję konkursu przy wsparciu Fundacji PZU od lat organizuje Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci.
200% zysku
Innym polem, na którym - mamy nadzieję - już wkrótce pojawią się zdolni nastolatkowie jest biznes, a dokładnie inwestycje giełdowe. Tegoroczny finał XIV edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej przyniósł nie tylko rekordowe zainteresowanie - ponad 18 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych w ponad 7100 zespołach - ale również niespotykanie wysokie zyski z inwestycji, przekraczające 200%.
Przypomnijmy: Szkolna Internetowa Gra Giełdowa, której partnerem jest Fundacja PZU, to projekt edukacyjny mający uczyć inwestowania na giełdzie. 2-4 osobowe zespoły uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych dostają na starcie 20 tys. wirtualnych złotych oraz kurs e-learningowy wyjaśniający tajniki praw rządzących rynkiem, składania zleceń i czytania notowań. Następnie, pod opieką nauczyciela, w specjalnym symulatorze giełdy opartym o realne notowania GPW samodzielne dokonują symulowanych transakcji kupna i sprzedaży akcji oraz kontraktów terminowych indeksów. Drużyna, która w trzy miesiące zarobi najwięcej, wygrywa, a uczniowie wraz z opiekunami otrzymują nagrody rzeczowe.
Tegoroczni zwycięzcy:
- I miejsce: Kojoty z VI Liceum Ogólnokształcącego im. J. Lelewela w Łodzi (wzrost wartości portfela: 203,82%)
- II miejsce: Słoneczka z Technikum nr 12 w Częstochowie (wzrost wartości portfela: 120,56%)
- III miejsce: Giełdowe Mniszki z III Liceum Ogólnokształcącego w Tomaszowie Mazowieckim (wzrost wartości portfela: 117,34%)
Organizatorami projektu są Fundacja im. Lesława A. Pagi oraz Giełda Papierów Wartościowych.
Potencjał społeczny
Nauka i biznes nie mogłyby funkcjonować bez ludzi, którym mają służyć. Dlatego trzecim obszarem, który wspiera Fundacja PZU, by rozwijać młodych-zdolnych jest zaangażowanie społeczne. Szansę na to daje olimpiada „Zwolnieni z teorii”, która umożliwia licealistom i studentom realizację projektów społecznych odpowiadających potrzebom ich lokalnej społeczności. W tym roku, dzięki wsparciu Fundacji PZU, zrealizowano 500 inicjatyw, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów Polaków. W sumie w programie wzięło udział 11 tys. młodych ludzi.
Wśród tegorocznych laureatów pojawił się m.in. pomysł na wykorzystanie marnowanych przez lokale gastronomiczne produktów spożywczych. Warszawski projekt „Feed them up” zachęcał restauracje do przekazywania nadmiaru jedzenia ubogim. Prowadzący projekt studenci SGH znaleźli sposób, jak zgodnie z prawem przekazywać niewykorzystane jedzenie instytucjom pomagającym potrzebującym.
Innym projektem, który został entuzjastycznie przyjęty przez uczestników, była kampania „Serce Twojego Samochodu”. Jej organizatorzy zwrócili w niej uwagę na brak obowiązku posiadania apteczki pierwszej pomocy w samochodzie i zaapelowali o wprowadzenie zmian.
We czwórkę uczęszczamy do klasy z rozszerzonym przedmiotem ratownictwo medyczne. Traktujemy to jako hobby oraz formę przyjemności. Od kilku lat aktywnie włączamy się w edukację najmłodszych z zakresu pierwszej pomocy. Realizując nasz projekt, z każdym dniem czujemy coraz większa satysfakcję z tego, że może ktoś, kto dzięki projektowi zakupił apteczkę do samochodu, zdołał uratować drugiej osobie życie.
Dzięki olimpiadzie „Zwolnieni z teorii” młodzież, realizując projekty społeczne, zdobywa praktyczne doświadczenia i kompetencje, które zaowocują w pracy zawodowej. Uczestnicy programu uczą się zasad zarządzania projektami, uczestnicząc w profesjonalnych szkoleniach. Po ukończeniu swojego projektu otrzymują certyfikat przyznany przez Project Management Institute R.E.P. - honorowany na całym świecie dokument potwierdzający umiejętność samodzielnego prowadzenia projektów.
Gratulujemy wszystkim tegorocznym laureatom i trzymamy kciuki za dalszy rozwój. Będziemy się Wam bacznie przyglądać. Powodzenia!