Wszystkie wyróżnione inicjatywy dobrze znacie z naszego bloga. Wśród działań CSR-owych, na których warto się wzorować w raporcie, znalazły się: kampania #stopwariatom, opiekunowie PZU, konkursy dotacyjne Fundacji PZU oraz wolontariat pracowniczy i rodzinny.
#stopwariatom
O serduszkach mających uwrażliwić na rozsądne zachowania za kółkiem pisaliśmy dwa lata temu, kiedy startowała pierwsza edycja kampanii Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym.
Wystarczy jedno słowo osoby, za którą szalejesz i natychmiast ściągasz nogę z gazu, zapinasz pasy, zjeżdżasz na pobocze, kiedy jesteś senny. Główny cel kampanii to inspirowanie bliskich do mówienia kierowcom: macie kogoś, dla kogo warto żyć.
W zeszłym roku kampanią zwracaliśmy uwagę na relację kierowca – pieszy. Serduszka zapachniały w dwóch milionach samochodów, a my zbudowaliśmy 20 aktywnych przejść dla pieszych.
Podczas trwania konkursu internet huczał – mieszkańcy najaktywniejszych miejscowości tworzyli posty i wydarzenia w mediach społecznościowych. W ten sposób wygenerowanych zostało ponad 1 100 treści, w których deklarowaliście oddanie głosów, zachęcaliście innych do wzięcia udziału w akcji, a także wyrażaliście opinie o całym przedsięwzięciu. Spośród nich aż 96% było pozytywnych albo neutralnych.
Aktywne przejścia aktywnych użytkowników
Opiekun PZU
Zespół Organizacji Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach to system pomocy, w którym doświadczeni eksperci oferują wsparcie poszkodowanym po to, by możliwie szybko odzyskali sprawność fizyczną i psychiczną. Opiekunowie PZU aktywnie współpracują z organizacjami pozarządowymi oraz profesjonalnymi ośrodkami rehabilitacyjnymi. Wsparcie otrzymało 1,5 tys. poszkodowanych i ich rodzin. O ich pracy i zakresie projektu pisaliśmy w tekście „Jakiej pomocy potrzebuje ofiara wypadku?” oraz na naszym blogu ekspertów:
Każde spotkanie z poważnie poszkodowanym człowiekiem buduje w Opiekunach szczególne poczucie empatii, odpowiedzialności za swoją pracę i determinację do działania. Sprawia, że w tym osobistym wymiarze, mocniej doceniają wszystko to, co przynosi im dzień powszedni.
Dwie historie, które stają się jedną
Konkursy dotacyjne Fundacji PZU
Dzięki dotacjom Fundacji od 11 lat organizacje pozarządowe mogą realizować projekty w małych miejscowościach i wsiach. Konkursy są źródłem wsparcia m.in. dla programów edukacyjnych, zwiększających samodzielność i aktywność osób niepełnosprawnych i ich rodzin oraz inicjatyw ułatwiających dzieciom i młodzieży dostęp do kultury. Jednym z projektów zrealizowanych w ramach konkursu „Z PZU po lekcjach” był pomysł cyklu terapeutycznych zajęć pozaszkolnych dla uczniów niepełnosprawnych z małopolskich szkół, o którym pisaliśmy w październiku.
Wolontariat pracowniczy
To najczęściej poruszany przez nas temat, bo i pomysłów na akcje wolontariackie nasi pracownicy mają bardzo dużo. Co najważniejsze, profity tego typu działań przynoszą korzyści wielu stronom, w tym również PZU jako pracodawcy. Efekty, jakie poznaliśmy dzięki ewaluacji projektu, to przede wszystkim poprawa współpracy w zespole, komunikatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. Efektywniejsze zarządzanie projektami, nauka negocjacji i podejmowania decyzji.
Wśród ankietowanych pracowników aż 80% uważa, że wolontariat pracowniczy wpływa na pozytywne postrzeganie pracodawcy. Dla 52% konkurs był pierwszym aktywnym zetknięciem się z wolontariatem.
Dlaczego warto angażować się w wolontariat pracowniczy?
Wszystkie teksty opisujące zrealizowane projekty wolontariackie znajdziecie je na blogu w sekcji wolontariat.
Wolontariat rodzinny
To ta część wolontariatu pracowniczego, która wychodzi dalej, poza firmę. Pozwala włączać w działanie w szczytnym celu całe rodziny, dając im jednocześnie szansę na udział w niecodziennej inicjatywie, poznanie ciekawych ludzi i spędzenie razem czasu.
W naszym zabieganym świecie rzadko kiedy ma się czas, żeby wspólnie zrobić coś sensownego. A wolontariat wymusza to oderwanie od codziennych zajęć, pracy, szkoły. Czerpiemy z tego przyjemność, ale wolontariat to też poczucie pewnego obowiązku, który niejako zmusza nas do oderwania się od codzienności.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to największy w Polsce przegląd i podsumowanie aktywności biznesu społecznie odpowiedzialnego. Dostępny jest w formie elektronicznej w portalu odpowiedzialnybiznes.pl. Wyróżnionych pięć praktyk to tylko kropla w morzu inicjatyw realizowanych przez nas w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Wszystkie prowadzone przez nas w ostatnich latach działania oparte są o prostą, lecz zobowiązującą misję: „Jesteśmy po to, by zapewnić naszym klientom spokój i poczucie bezpieczeństwa”. W tym zdaniu zawiera się punkt wyjścia i jednocześnie podsumowanie filozofii naszego biznesu. Robimy to na różnych płaszczyznach, uwzględniając najważniejsze obszary wskazane przez praktyki CSR – społeczeństwo, miejsce pracy, rynek i środowisko naturalne.
O wszystkich zaangażowaniach przeczytacie w opublikowanym w październiku „Raporcie społecznej odpowiedzialności PZU”.