Social Wolves - organizator wspieranej przez Fundację PZU akcji „Zwolnieni z teorii” - wraz z dziennikiem Rzeczpospolita wydało ranking szkół, których uczniowie udowodnili, że potrafią̨ się̨ odnaleźć w praktycznym działaniu. Najlepsi osiągnęli efekty godne najwyższego uznania, realnie wpływające na ich społeczności lokalne. To zupełna nowość́ wśród dotychczasowych rankingów opierających się̨ o wyniki uczniów z matur i olimpiad, które badają̨ przede wszystkim wiedzę teoretyczną.
Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości
Skąd pomysł na taki Ranking?
Jako organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii jesteśmy zmartwieni tym, że mimo często nawet 18 lat edukacji, wciąż co piąta osoba w Polsce poniżej 25 roku życia nie może znaleźć́ pracy. Młodzi ludzie nadzieję na pozyskanie pracy i sukces w dorosłym życiu widzą w formalnej edukacji. Niestety, mimo dobrze zdanych matur i dyplomów często okazuje się̨, że ich wysiłki idą̨ na marne.
W większości przypadków przyczyną jest system edukacji, który zbytnio kładzie nacisk na wiedzę, a za mało na praktyczne umiejętności. Drugim z powodów jest bardzo niski poziom doświadczenia zawodowego młodych Polaków.
Wpadają̨ w błędne koło. Słabo wyposażeni przez system edukacji w odpowiednie kompetencje, nie mogą̨ zdobyć staży i praktyk. Z kolei bez praktyk i staży trudno o dalszy rozwój praktycznych kompetencji. Dlatego pokazujemy uczniom i studentom w Polsce nowy sposób na zdobycie doświadczenia i kompetencji - zrobienie własnego projektu społecznego.
Kompetencje potrzebne do wykonania takiego projektu, np. zorganizowanie zbiórki charytatywnej, czy pikniku sąsiedzkiego, nie wiele różnią̨ się̨ od tych potrzebnych do założenia kawiarni, czy wdrożenia projektu technologicznego w korporacji. Wszędzie trzeba pracować w zespole, wykazać się kompetencjami przywódczymi, czy umieć skutecznie się̨ komunikować. Zdaniem prestiżowego badania Job Outlook 2015 badającego preferencje 260 największych amerykańskich pracodawców, to właśnie dowody na te kompetencje są̨ najbardziej poszukiwane w życiorysach kandydatów do pracy. To kompetencje przyszłości.
Przygotowany ranking docenia szkoły, których uczniowie tymi kompetencjami wykazali się najlepiej.
Nie twierdzimy, ze inne szkoły tych kompetencji nie kształcą̨. Nie przedstawiamy też naukowego dowodu, że szkoły ujęte w rankingu je faktycznie kształcą̨. Na pewno nie przeszkadzają̨.
Wyróżnione szkoły udowodniły, że stwarzają̨ miejsce na rozwój takich kompetencji. I to już jest dobry początek.